HR managers boeken succes met werven via LinkedIn

Online werven via social media wint aan populariteit. Waar vorig jaar slechts 19% van de HR-managers aangaf LinkedIn te gebruiken in hun wervingsproces, geeft nu ruim één derde (38%) aan een geschikte kandidaat te hebben gevonden via LinkedIn en bijna een kwart (22%) via Facebook.

Dit blijkt uit onderzoek van Robert Half Nederland, gespecialiseerd in de werving van financiële professionals, boekhoudkundige professionals en administratief ondersteunend personeel.

Snel en toegankelijk
Social media zijn snel, altijd toegankelijk en maken voor veel mensen deel uit van hun dagelijks leven. De groei in het gebruik van social media in het wervingsproces lijkt daarom een logisch gevolg.

Toch gaven vier van de vijf (79%) CFO’s in eerder onderzoek van Robert Half aan meer vertrouwen te hebben in een traditioneel CV dan in de informatie op een LinkedIn-profiel. 83 procent van hen twijfelde bovendien aan de betrouwbaarheid van informatie op LinkedIn-profielen.
 
Schat aan informatie
Met ruim 4,5 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen en het dubbele aantal Facebook-accounts, heeft de Nederlandse HR-manager toegang tot een schat aan informatie over potentiële kandidaten.

“Door het toenemende gebruik van social media hebben deze een vaste plek ingenomen in het wervingsproces, maar dit betekent niet dat het traditionele CV verdwijnt”, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. “Wij adviseren een gecombineerde aanpak van traditionele, digitale en externe middelen. Social media stellen recruiters in de gelegenheid om snel informatie over een kandidaat te weten te komen en mogelijk meteen contact op te nemen. Een CV kan daarnaast een mooie aanvulling zijn met meer achtergrondinformatie over de werkervaring en nevenactiviteiten.”
 
Niet voor topfuncties
De mate waarin online werven een rol speelt in de zoektocht naar de geschikte kandidaat verschilt per functiesoort. Zo geeft 42% van de Nederlandse HR-managers aan geen social media te gebruiken in de werving van functies op executive-niveau tegenover 23% bij staffuncties. De belangrijkste voordelen van online werven ten opzichte van traditioneel werven zijn volgens de HR-managers het promoten van vacatures en het vinden van geschikte kandidaten (beide 31%).

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?