Het Nieuwe Solliciteren: een droombaan binnen 60 dagen blijft moeilijk

Drie jonge hoogopgeleide professionals hebben via internet een persoonlijke marketingcampagne gevoerd om binnen 60 dagen hun droombaan te vinden. Dit Nieuwe Solliciteren heeft binnen de afgesproken termijn slechts één van de drie kandidaten een baan opgeleverd. Onder het motto van '60 Day Challenge' hebben in januari drie jongeren de uitdaging aangenomen om in zestig dagen de baan van hun dromen te vinden. Met een persoonlijke marketingcampagne, de inzet van social media (zoals Twitter, LinkedIn, en Facebook), een persoonlijke website en blog probeerden zij deze droom te realiseren. Droombaan, droomproject Dat ook op een nieuwe manier solliciteren tijd kost, blijkt uit het resultaat van de 60 Day Challenge. Voor de uitdaging zijn vorig jaar drie veelbelovende twintigers geselecteerd, die tijdens het project uitgebreide begeleiding kregen van loopbaanadviesbureaus. Alleen Chantal Drenthen heeft binnen 60 dagen een baan gevonden. Zij was na haar studie International Business aan de Maastricht University op zoek naar haar eerste werkkring. Zij gaat aan de slag als vestigingsmanager bij Seats2Meet. Haar twee collega's waren minder succesvol. Daan Verhorst, een fiscalist die een loopbaanswitch wil maken, is wel doorgedrongen tot de laatste sollicitatieronde bij een Ierse vestiging van droomwerkgever Google. Onduidelijk is nog of dit daadwerkelijk leidt tot zijn droombaan. En Petra Rierink heeft werk gevonden op het terrein dat haar interesseert (maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid), maar dit is vooralsnog beperkt tot een project voor slechts één maand. Hard werken "Het was een achtbaan van hard werken, in het middelpunt staan, keuzes maken en een zoektocht naar mezelf", aldus Chantal Drenthen. "In het begin van de zoektocht heb ik me vooral gefocust op de grotere prestigieuze bedrijven met goede arbeidsvoorwaarden en standaard groeitrajecten", schrijft ze op haar weblog. "In de afgelopen weken ben ik echter wat wijze raad en ervaringen rijker geworden en is mijn blik een stuk verruimd. Ik ontdekte al vrij snel hoeveel mogelijkheden ook kleinere bedrijven kunnen bieden. Daarnaast heeft de 60 Day Challenge me erg aan het denken gezet over wat ik nou écht belangrijk vind aan een baan." Overspoeld door aandacht In hun terugblik schrijft initiatiefnemer Careerwise: "Waar het bij aanvang onmogelijk leek om binnen de gestelde termijn met de juiste mensen in contact te komen, bleek de echte uitdaging om uit te vinden wat je zelf wilt." "Aan contacten hadden de kandidaten gauw geen gebrek meer. Binnen enkele dagen al, werden zij overspoeld door aandacht. Google Nederland vond het initiatief zo origineel dat zij advertentietegoed beschikbaar stelde waarmee de kandidaten hun persoonlijke campagne extra kracht bij konden zetten." Hoewel niet alle drie kandidaten erin slaagden binnen 60 dagen hun droombaan te vinden, is Careerwise zo tevreden over het resultaat dat het bureau dit concept wil uitbreiden. En Annemarie Appelman, die vorig jaar zelf via online netwerken een baan vond en die het idee opperde voor de 60 Day Challenge, schrijft nu een boek over solliciteren anno 2011.

60 Day Challenge: droombaan vinden in 60 dagenDrie jonge hoogopgeleide professionals hebben via internet een persoonlijke marketingcampagne gevoerd om binnen 60 dagen hun droombaan te vinden. Dit Nieuwe Solliciteren heeft binnen de afgesproken termijn slechts één van de drie kandidaten een baan opgeleverd.

Onder het motto van '60 Day Challenge' hebben in januari drie jongeren de uitdaging aangenomen om in zestig dagen de baan van hun dromen te vinden. Met een persoonlijke marketingcampagne, de inzet van social media (zoals Twitter, LinkedIn, en Facebook), een persoonlijke website en blog probeerden zij deze droom te realiseren.

Droombaan, droomproject
Dat ook op een nieuwe manier solliciteren tijd kost, blijkt uit het resultaat van de 60 Day Challenge.
Voor de uitdaging zijn vorig jaar drie veelbelovende twintigers geselecteerd, die tijdens het project uitgebreide begeleiding kregen van loopbaanadviesbureaus.

Alleen Chantal Drenthen heeft binnen 60 dagen een baan gevonden. Zij was na haar studie International Business aan de Maastricht University op zoek naar haar eerste werkkring. Zij gaat aan de slag als vestigingsmanager bij Seats2Meet.

Haar twee collega's waren minder succesvol. Daan Verhorst, een fiscalist die een loopbaanswitch wil maken, is wel doorgedrongen tot de laatste sollicitatieronde bij een Ierse vestiging van droomwerkgever Google. Onduidelijk is nog of dit daadwerkelijk leidt tot zijn droombaan.
En Petra Rierink heeft werk gevonden op het terrein dat haar interesseert (maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid), maar dit is vooralsnog beperkt tot een project voor slechts één maand.

Hard werken
"Het was een achtbaan van hard werken, in het middelpunt staan, keuzes maken en een zoektocht naar mezelf", aldus Chantal Drenthen.
"In het begin van de zoektocht heb ik me vooral gefocust op de grotere prestigieuze bedrijven met goede arbeidsvoorwaarden en standaard groeitrajecten", schrijft ze op haar weblog.
"In de afgelopen weken ben ik echter wat wijze raad en ervaringen rijker geworden en is mijn blik een stuk verruimd. Ik ontdekte al vrij snel hoeveel mogelijkheden ook kleinere bedrijven kunnen bieden. Daarnaast heeft de 60 Day Challenge me erg aan het denken gezet over wat ik nou écht belangrijk vind aan een baan."

Overspoeld door aandacht
In hun terugblik schrijft initiatiefnemer Careerwise: "Waar het bij aanvang onmogelijk leek om binnen de gestelde termijn met de juiste mensen in contact te komen, bleek de echte uitdaging om uit te vinden wat je zelf wilt."
"Aan contacten hadden de kandidaten gauw geen gebrek meer. Binnen enkele dagen al, werden zij overspoeld door aandacht. Google Nederland vond het initiatief zo origineel dat zij advertentietegoed beschikbaar stelde waarmee de kandidaten hun persoonlijke campagne extra kracht bij konden zetten."

Hoewel niet alle drie kandidaten erin slaagden binnen 60 dagen hun droombaan te vinden, is Careerwise zo tevreden over het resultaat dat het bureau dit concept wil uitbreiden. En Annemarie Appelman, die vorig jaar zelf via online netwerken een baan vond en die het idee opperde voor de 60 Day Challenge, schrijft nu een boek over solliciteren anno 2011.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?