De 10 grootste ergernissen van recruiters

Je zou denken dat sollicitanten zich opgepoetst, goed voorbereid en op tijd aan de poort melden, maar dat blijkt lang niet altijd het geval. Maar ook sollicitanten hebben het nodige te klagen.

Voordat een kandidaat op gesprek mag komen, is daar een schriftelijke sollicitatie aan vooraf gegaan, is een CV opgestuurd en heeft de recruiter de sollicitant al op harde criteria beoordeeld. Wie zich dan bij een bedrijf mag melden, is vanzelfsprekend erg gemotiveerd, zou je denken. Maar recruiters hebben het nodige te klagen over sollicitanten. Overigens blijkt dat ook wederzijds zo te zijn.

Sollicitanten zijn arrogant, ongeïnteresseerd en reageren op advertenties met algemene brieven zonder zelfs maar in te gaan op de functie die vacant is. Deze klachten van recruiters verschenen vorige week in dagblad De Pers. In het artikel vier ergernissen over sollicitanten vroeg ons weblog zich af hoe wanhopig je als werkgever moet zijn om sollicitanten op te roepen die niet gereageerd hebben op een specifieke vacature en die géén bijzondere belangstelling hebben voor het bedrijf.

Fouten van sollicitanten
‘Hebben kandidaten soms een doodswens?’ vraagt Susan M. Heathfield in About.com / Human Resources zich af. Heathfield heeft een enquête op haar site geplaatst waarin recruiters hun grootste ergernissen kunnen aangeven.

Je zou denken dat sollicitanten zich opgepoetst, goed voorbereid en op tijd aan de poort melden, maar dat blijkt lang niet altijd het geval. Er zijn zoveel adviezen over solliciteren te vinden, dat het wel lijkt dat sommige kandidaten gewoon niet willen, zo veel doen ze fout.

10 ergernissen van recruiters
Uit de enquête is een top tien samen te stellen met de grootste ergernissen van recruiters. Op de vraag ‘waar knapte u het snelst op af tijdens een selectie-interview’ komt het volgende beeld naar voren:

1. Onverzorgd of niet professioneel uiterlijk (20 %)
2. Te laat komen (18%)
3. Slechte communicatievaardigheden (12 %)
4. Geen kennis over de organisatie en de werkzaamheden (11%)
5. Negatief spreken over voormalige baas en collega’s (11%)
6. Te veel, of juist te weinig aan het woord zijn (9%)
7. Geen antwoord geven op vragen (7 %)
8. Eigen geschiktheid voor de baan niet kunnen onderbouwen (6 %)
9. Niet voorbereid zijn om de sollicitatieformulieren in te kunnen vullen (2 %)
10. Niet naderhand schriftelijk bedanken voor de kans tot solliciteren (1 %)

Ook klachten van kandidaten
Kandidaten hebben overigens ook zo hun bemerkingen. Personeelslog schreef al dat recruiters nu met klachten komen die sollicitanten al veel langer hebben over werkgevers. Dat blijkt ook uit enkele reacties onder het artikel in Personeelslog.

Zo stelt Terrence dat ‘botheid en zelfs asociaal gedrag echt niet alleen is voorbehouden aan sollicitanten’. Zo heeft hij meegemaakt dat een recruiter vraagt “wat kom je doen?” terwijl de afspraak al een week tevoren is gemaakt.

Terry vindt dat werkgevers veel ervaring en opleiding eisen, maar zelf weinig terug geven. Ze bieden te lage salarissen en afspraken worden vaak niet nagekomen.

Liever geen leasebak
Volgens Sandra ‘kunnen werkgevers er ook wat van: in een tijd als deze dubbele afspraken maken en dan nog boos worden ook als ik de gemaakte kosten kom declareren’. Volgens Sandra klagen werkgevers wel over dure werknemers, maar willen ze te weinig investeren in opleidingen.

Ook tonen ICT-werkgevers zich niet flexibel om werknemers in deeltijd te laten werken. Volgens Sandra hebben vrouwen liever een dagje per week vrij dan ‘een domme leasebak’. Die vrije dag wil ze liever besteden aan nuttige dingen, zoals haar opleiding.

© Ook van dit artikel berust het auteursrecht bij Personeelsnet Media, te Den Haag. U mag dit artikel niet herpubliceren zonder bron- en linkvermelding.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?