Werkgevers willen HR-strategie, maar outsourcen HR-taken

De komende 2 jaar verwacht 41% van de bedrijven een overschot aan personeel. Maar door de vergrijzing, ontstaat daarna alweer een tekort. Strategisch HR-beleid moet een oplossing bieden, terwijl HR-taken buiten de deur worden gezet.

Dat blijkt uit de Raet HR Benchmark. Dit jaarlijkse onderzoek is dit keer onder 454 organisaties is gehouden door TNS Consult en TNS Nipo in opdracht van HR softwareleverancier Raet.

Strategisch HRM
Door de recessie is op korte termijn een dalende vraag naar arbeid zichtbaar: 41 procent van de organisaties verwacht dat het personeelsbestand in de komende twee jaar krimpt. Op de middellange termijn houden bedrijven echter al weer rekening met een tekort aan personeel, mede als gevolg van de vergrijzing, waardoor veel gekwalificeerde werknemers in de komende jaren zullen uitstromen.

Organisaties overbruggen deze tegenstelling tussen een arbeidsoverschot nu, en het tekort op de middellange termijn, door in te zetten op strategisch HRM. Hierbij wordt vooral ingezet op strategische personeelsplanning en flexibilisering van het personeelsbestand, maar ook worden meer taken uitbesteed. Zo heeft (of gaat) maar liefst 59 procent van de organisaties één of meerdere HR-taken uitbesteden.

Samenwerking met de financiële afdeling
De noodzaak van strategisch HR-beleid heeft geleid tot een verdere professionalisering van HR en een toenemende aandacht in de directiekamer. HR neemt en krijgt steeds meer de ruimte om een leidende rol te spelen in de concrete invulling van de nieuwe organisatiestrategie.

Steeds meer HR-medewerkers hebben een bedrijfskundige in plaats van een sociale achtergrond. Deze andere achtergrond resulteert in een meer cijfermatige benadering, waardoor van nature meer samenwerking ontstaat tussen HR en Financiën. Zo geeft 40 procent van de HR-professionals aan dat zij samen met Financiën zorgen voor business cases en return-on-investment analyses.

HR-kengetallen nodig, maar weinig gebruikt
De samenwerking tussen Financiën en HR wordt gedreven door de noodzaak tot kostenbesparing en effectiever investeren bij een groot aantal organisaties. Daarnaast moet HR meer verantwoording kunnen afleggen over het rendement van investeringen in personeel. Er wordt dus gekeken naar zowel de kosten als de productiviteit van medewerkers.

Ondanks de bedrijfskundige aanpak is er slechts een lichte stijging van het aantal organisaties dat werkt met heldere indicatoren, van 19 procent in 2010 naar 22 procent in 2011. Wel worden steeds meer verschillende kritieke prestatie indicatoren gebruikt waarop wordt gestuurd.

Meer HR- Selfservice
Voor verdere professionalisering van HR wordt steeds meer gebruik gemaakt van e-HRM en self service voor medewerkers en managers: slechts vijf procent van de respondenten geeft aan niet in e-HRM te willen investeren.

Een eerder onderzoek onder 1.600 medewerkers toonde al aan dat 70 procent van de medewerkers HR-zaken als declaraties, adreswijzigingen of verlof-aanvragen het liefst op een willekeurig tijdstip thuis willen doen.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?