Organisaties missen mensen en kennis voor social media

Facebook, Twitter en LinkedIn worden steeds belangrijker in het alledaagse leven. Organisaties en HR-afdelingen die in contact willen treden met klanten of (toekomstige) medewerkers, kunnen daar niet omheen. Maar het ontbreekt ze aan kennis en menskracht.

Dat blijkt uit een inventarisatie van detacheringsbureau Yacht onder 35 relaties in de regio Utrecht.

In 2010 was nog maar 20 procent van de bedrijven actief op social media, tegen 80 procent in 2012. Van deze 80 procent zit een groot deel nog in de experimentele fase; zij zijn vooral aan het zenden. Ongeveer 42 procent van de organisaties doet er nog een schepje er bovenop: zij zoeken ook de interactie op.

HRM moet dialoog aangaan
Het echt integreren van social media binnen bedrijfsprocessen is de volgende uitdaging. Bij 39 procent zijn social media onderdeel van de communicatiestrategie, terwijl 11 procent aangeeft nog helemaal geen strategie te hebben.

Michel Verdoold, competence director Marketing & Communicatie bij Yacht, wijst op het belang ‘dat social media niet alleen binnen de communicatiestrategie worden opgenomen, maar dat ook bijvoorbeeld ICT, klantenservice, HRM en medewerkers klaar zijn voor de dialoog met organisatiedoelgroepen’.

Geen mensen, weinig kennis
Organisaties geven aan capaciteit (47 procent) en kennis (44 procent) te missen. Het zelf opzetten van social media activiteiten kost nu eenmaal tijd en inspanning. Ook is het van belang kennis van de verschillende social media op te bouwen. Sommige organisaties huren daar tijdelijk iemand voor in, anderen nemen een bureau in de arm. Vooral budget krijgen blijkt lastig in deze tijden.

Organisaties waar al enthousiaste gebruikers van social media in de directie zitten, lukt het beter om budget voor de opstart bij elkaar te sprokkelen. Ook is er daar sneller draagvlak in andere lagen van de organisatie.

Wat levert het op?
Communicatiewetenschappers hebben nog geen goede methode gevonden om het nuttige effect van social media te meten. Daar blijken de bevraagde organisaties ook mee worstelen: van de respondenten geeft 15 procent aan nog helemaal geen effectiviteit te meten, 47 procent kijkt naar bereik, 22 procent naar waardering en slechts een handvol kijkt echt naar het effect op (bedrijfs-)doelstellingen.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?