Helft bedrijven heeft geen strategisch personeelsplan

Tweederde van de organisaties waar recruiters actief zijn, heeft beleid voor strategisch recruitment. 44 procent van deze organisaties doet ook aan strategische personeelsplanning, terwijl de helft van de organisaties hier niets aan doet.

Dat blijkt uit onderzoek voor de training Workforce planning en HR Analytics van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Uit het onderzoek blijkt verder dat in driekwart van de strategische personeelsplanningen onderscheid wordt gemaakt tussen vast en flex personeel.

Geen personeelsplanning wel strategisch recruitmentbeleid
Strategisch recruitmentbeleid is normaliter een afgeleide van strategische personeelsplanning. In de praktijk blijkt dat niet altijd zo te gaan, want iets minder dan de helft (49 procent) van de organisaties met een strategisch recruitmentbeleid, heeft geen strategische personeelsplanning.

Dit betekent dat het recruitmentbeleid dan sterk gericht is op de manier van recruiten en de middelen die daarbij kunnen worden ingezet in plaats van de bijdrage die recruitment kan leveren aan de organisatiedoelen. Opvallend is verder dat 7 procent van de ondervraagde recruiters niet weet of de organisatie een strategische personeelsplanning heeft.
 
Strategische personeelsplanning ook voor flexwerkers
Van de organisaties met strategische personeelsplanning, maakt 75% onderscheid tussen vast en flex personeel. Het managen van de flexschil wordt door werkgevers kennelijk serieus opgepakt en is met personeelsplanning ook beter te managen.

‘Zonder workforce planning heb je geen duurzame organisatiestrategie. Voor recruitment is dat nog veel meer waar. Zonder strategische personeelsplanning, geen effectieve recruitmentaanpak’, aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en een van de docenten tijdens de 2,5 daagse training. ‘Het is bijzonder dat in een tijd met HR- en Talent Analytics alle relevante informatie beschikbaar is, het toch lastig blijkt om dit door te vertalen naar een personeelsplan. Misschien is het een goed moment dat recruitment hier meer de lead in neemt om zo haar vakgebied verder te professionaliseren’.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?