Personeelsnet.nl maakt gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Balk sluiten

Personeelsnet

Vakkennis voor HR-professionals

Nieuwe medewerkers inzetten om ander talent te werven

maandag 17 april 2017 om 16:16, Redactie

Uitstekende ambassadeurs voor de nieuwe werkgever, dat blijken nieuwe medewerkers. Want van de medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn, raadt ruim 86% de organisatie aan bij vrienden en kennissen. Organisaties kunnen dus goed gebruik maken van nieuwe medewerkers om meer talent aan te trekken.

P&O-documenten, checklists en tools, incl 2 collega's voor maar € 198 per jaar!

Klik hier voor meer informatie

Nieuwe werknemers inzetten om talent te werven

Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory, uitgevoerd onder 280.000 medewerkers in Nederland.

Medewerkers worden steeds minder enthousiast 
Nieuwe medewerkers zijn in hun eerste jaar bijzonder positief over hun werkgever. Ze zijn trots op de organisatie (78%) en tevreden over hun werkzaamheden (90%). Ook hun collega’s zien ze helemaal zitten (89%), net zoals hun leidinggevende (85%).

Medewerkers worden in de loop van hun carrière geleidelijk wat minder enthousiast over hun werkgever. Na 5 jaar neemt het realisme toe en daalt het enthousiasme. Nog steeds is een meerderheid van 70% dan trots op de organisatie; bovendien blijft 84% tevreden over de werkzaamheden. Ook is 84% nog enthousiast over zijn of haar collega’s, 77% over de leidinggevende. Deze percentages blijven dalen naarmate de lengte van het dienstverband toeneemt, al vlakt die daling steeds meer af. 

Talent aantrekken met nieuwe medewerkers
De groep nieuwe medewerkers blijkt ontzettend interessant om het juiste talent aan te trekken, stelt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory. “Deze medewerkers hebben de selectieprocedure al succesvol doorlopen. Ze passen bij de organisatie en kunnen goed inschatten wie in hun kennissenkring ook in het plaatje past”, vertelt Heezen. “Ze vertellen enthousiaste verhalen en maken zo waardevolle reclame. We zien bovendien dat talent dat via medewerkers binnenkomt meestal goed bij een organisatie past.”

Heezen raadt werkgevers aan om in contact te blijven met nieuwe mensen, zodat ze hun werk goed kunnen doen en begrijpen hoe de organisatie functioneert. Een instroomonderzoek kan hierbij helpen. “Het is waardevol om hierin te investeren, zodat nieuwe medewerkers met plezier aan de slag kunnen en ze hun enthousiasme tegelijkertijd met de buitenwereld kunnen delen”, stelt Heezen.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief