Personeelsnet

In acht stappen naar tevreden en gelukkige medewerkers

Tevreden medewerkers zijn creatiever, productiever, gaan met plezier naar hun werk en zijn minder afwezig door ziekte. Ook nemen arbeidsconflicten af, waardoor er meer aandacht is voor goede dienstverlening en mooie producten. Alle reden dus om medewerkers met deze 8 stappen gelukkiger te maken.

Het is bij HR-professionals wel bekend: met een goede werksfeer, waarin werknemers plezier in hun werk hebben, worden betere diensten en producten afgeleverd. Dus wat prettig is voor de medewerkers, is ook goed voor de organisatie. Dat stelt psychologe, coach en auteur Dianne Lang, die in haar adviespraktijk manieren verzamelde om werknemers vrolijk, tevreden en gelukkiger te maken.

Randvoorwaarde voor meer geluk en werkplezier is wel dat de directie en het management echt gemotiveerd zijn om verbeteringen door te voeren. Bovendien moet de HR-afdeling klaarstaan om de juiste ondersteuning en begeleiding aan te bieden. 

8 stappen voor meer geluk
Sommige mensen krijgen de kriebels van al te veel positivisme, maar volgens Lang kunnen die maar beter over hun afkeer heenstappen. Zij wijst er op dat emoties en sfeer zeer omgevingsafhankelijk zijn. Daarom is het ook belangrijk om als werkgever, manager en HR-afdeling het goede voorbeeld te geven.

‘Zorg dat je een rolmodel bent, want als het management zich positief opstelt, heeft dat direct effect op de medewerkers’, waarschuwt Lang. Geluk zit soms in kleine dingen, zoals groeten, glimlachen en gezamenlijk lunchen. Maar er is meer werk aan de winkel.

Daarvoor formuleerde Lang de volgende stappen voor gelukkige en tevreden medewerkers, die Personeelsnet hieronder samenvat:

  1. Toon waardering voor prestaties van medewerkers, ook voor de kleine zaken die goed gaan, door ze daarvoor een compliment te geven. Wacht niet op het functioneringsgesprek voordat u een pluim uitdeelt aan een medewerker, maar doe het direct.
  2. Je kunt medewerkers nooit te veel bedanken, omdat het waardering uitdrukt voor hun inzet. Bespreek in het werkoverleg niet alleen maar problemen en fouten. Ruim op de agenda standaard ruimte in voor positief nieuws. Benoem wat goed gaat en bedank de medewerkers die daar verantwoordelijk voor zijn.
  3. Maak contact ook persoonlijk. Leer (zo nodig) de namen van medewerkers uit uw hoofd en gebruik ze ook bij de dagelijkse contacten. Praat niet alleen over het werk, maar informeer van tijd tot tijd ook naar privéomstandigheden.
  4. Onderling contact leggen en samenwerken is belangrijk voor werkplezier. Let er ook op dat mensen niet aan hun werkplek vastkleven, maar stimuleer korte contacten tussendoor. Niet alles mailen, maar ook even een praatje maken, bijvoorbeeld. De verandering stimuleert zowel de bloedsomloop als de creativiteit.
  5. Werknemers willen een zekere regelingsvrijheid in hun werk. Toon belangstelling voor het werk en de taaklast van medewerkers, maar bemoeit u zich niet met de kleinste details. Wie ‘overal boven op zit’ maakt werknemers ongelukkig en het verstoort de sfeer op de afdeling.
  6. Geld is belangrijk, maar vrije tijd en flexibiliteit zorgen voor meer geluk. Want flexibele werktijden en deeltijdwerk, helpen werknemers bij het combineren van het werk met hun privéleven. Stuur dus op resultaten en niet op aanwezigheid. Laat medewerkers ook niet te veel vakantiedagen opsparen. Ja, het is vervelend als ze er niet zijn, maar vakantie zorgt voor ontspannen medewerkers als ze weer terug zijn op kantoor.
  7. Breng de werkvoorzieningen op niveau. Bijvoorbeeld met gezonde keuzemogelijkheden in de kantine, bedrijfsfitness, voldoende lucht en licht en een inspirerende werkomgeving. Betrek medewerkers bij de inrichting van hun werkplek, zodat ze zich daar beter ‘thuis’ voelen.
  8. Organiseer activiteiten die samenbinden: een sponsorloop, vrijwilligerswerk of biedt workshops aan om te ontspannen. Als de hele organisatie zich, van laag tot hoog, inzet voor hetzelfde aansprekende goede doel, kan dat ook de inzet voor de organisatiedoelen vergroten.

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?