Personeelsnet

HR-managers waarschuwen: social media zijn onvermijdelijk

Doordat topbestuurders behoudend zijn en ook maar weinig snappen van social media, stokt de innovatiekracht van organisaties. Personeelsmanagers roepen daarom op om de kracht van social media beter te benutten. Want de tijd stilzetten, lukt nu eenmaal niet.

Organisaties kunnen transparanter worden en sneller schakelen als ze social media omarmen. Want door social media wordt de denkkracht van alle medewerkers benut. Dat zorgt voor onverwachte samenwerking tussen medewerkers die snel tot innovatieve resultaten kan leiden. Dat schrijdt  de 100-jarige vereniging van Britse personeelsmanagers, het Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) in het onderzoek Social media and employee voice: the current landscape.

Personeelsnet las het rapport en zag daarin dat dat de Britse personeelsmanagers er bij hun werkgevers op aandringen om de blijvende rol van sociale media voor organisaties onder ogen te zien. Want organisaties die op dit punt achter blijven, zetten zichzelf op achterstand, vreest CIPD.

Topmanager begrijpt facebook niet
Uit het onderzoek blijkt dat topmangers van organisaties vaak geen idee hebben hoe sociale media werken en daarmee ook niet van de boost die ze aan de organisatie kunnen geven. Als de leiders van de organisatie al nadenken over social media, dan is het vaak in termen van potentiële gevaren en bedreigingen, waarbij ze de voordelen van bestaande communicatie- en samenwerkingsmethodieken overschatten.

Zo blijken veel managers nu nogal eens mailtjes rond te sturen, bij wijze van officiële mededeling van de top. Maar met e-mail kun je niet eenvoudig zien wie de mail leest, wie hem heeft gewist en vooral ook: hoe de reacties op de mail zijn. Mail sturen is op een knop drukken en maar hopen dat het goed komt. Eenzelfde bericht op social media plaatsen, kan zorgen voor reacties, nieuwe ideeën en verbondenheid van het personeel. Bovendien kan zo echte communicatie tot stand komen met de medewerkers, in plaats van simpel éénrichtingverkeer.

Verandermanagement met social media
Sociale media bieden zó veel mogelijkheden om met medewerkers te communiceren -op hun werkplek, onderweg, in verschillende steden en landen- dat het een onmisbaar instrument is voor verandermanagement. Want door sociale media in te zetten, kan de communicatie met medewerkers betekenisvoller worden. Het is geen kwestie meer van zenden van hoog naar laag, maar van communiceren door alle lagen van de organisatie heen.

Op die manier bieden social media een laagdrempelig communicatiekanaal voor medewerkers en managers om meningen en ideeën te delen, zorgen te uiten, kennis uit te wisselen en nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan. Naast alle inhoudelijke voordelen, kunnen social media een extra laag met informatie ontsluiten met behulp van gebruikersstatistieken. Zo kan beter inzicht worden verkregen in wat de medewerkers (en hun klanten) beweegt.

Geef stem aan de medewerkers
Het rapport besteedt extra aandacht aan de mogelijkheid voor medewerkers om hun mening te uiten. Want willen organisaties echt verbeteren, dan moeten de medewerkers de kans krijgen om hun bijdrage te leveren aan innovatie en kwaliteitsverbetering. Met social media komen die geluiden veel duidelijker aan het licht, wat kansen biedt om sneller te innoveren en problemen eerder op te lossen.

De personeelsmanagers schrijven in hun rapport ook dat er natuurlijk aangelegenheden zijn die je beter niet op social media kunt bespreken. Daarvoor zijn richtlijnen nodig, maar die moeten vooral uitgaan van gezond verstand en niet te restrictief zijn. Topmanagers moeten er op bedacht zijn dat ze de tijd niet stil kunnen zetten. Medewerkers zullen hun stem toch wel laten horen via social media, bijvoorbeeld door zelf groepen op te richten voor (interne) communicatie. Dan kun je er als organisatie maar beter met een positieve instelling aan deelnemen.

Meer lezen?
Zie ook de visie van www.personeelslog.nl op het CIPD-rapport, in het artikel HR trend: werknemers worden beslissers dankzij sociale media.

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?