Bedrijven vinden vitaliteit belangrijk, maar doen er weinig aan

Tweederde van de werkgevers vindt dat hun organisatie geen solide vitaliteitsbeleid heeft. Dat is opvallend, omdat driekwart aangeeft dergelijk beleid belangrijk te vinden om aantrekkelijk te blijven voor hun werknemers.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoeksrapport ‘Working Well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies’ van Xerox HR Services

Positief over arbeidsvitaliteit
Ondanks dat het merendeel van de organisaties aangeeft geen sterk vitaliteitsbeleid te hanteren, zien drie op de vier bedrijven wel dat genomen initiatieven op dat gebied een bijdrage hebben geleverd aan de betrokkenheid en het moreel van werknemers.

Daarnaast verbeteren ook het beeld van de organisatie, het algehele welzijn van medewerkers en de arbeidsprestaties en productiviteit van het personeel.

Productiever door ontwikkeling
Volgens Piet-Jan van Gerwen van Xerox zijn vitale organisaties ook aantrekkelijke werkgevers. “Medewerkers krijgen daar voldoende ontwikkelmogelijkheden, zijn productiever en gemotiveerder.”

Van Gerwen vindt het zorgelijk dat een ruime meerderheid nog geen sterk beleid voert. “Organisaties kunnen immers veel winst behalen door een vitaliteitsprogramma op te zetten of het bestaande beleid slimmer in te richten. Denk aan het reduceren van ziekteverzuim, het vergroten van de betrokkenheid op de werkvloer en het behouden van het personeel.”

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?