Arbeidsvoorwaarden maken baan pas echt aantrekkelijk

Werkzoekenden laten de aantrekkelijkheid van een baan voor het grootste deel afhangen van de arbeidsvoorwaarden. Zij geven daarbij de voorkeur aan een baan met flexibel af te spreken begin- en eindtijden. Werkgevers moeten nu met HR om de tafel om te bekijken hoe aantrekkelijk hun organisatie nog is voor werkzoekenden.

Dit blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction, onder 1270 werkzoekenden.

Ruim vier van de tien werkzoekenden (41 procent) kiest het liefst voor variabele werktijden, waarbij anderhalf uur speling is om de werkdag te beginnen of eindigen. Slechts een kwart van de respondenten geeft juist de voorkeur aan vaste werktijden (27%). De rest wil zijn werktijden volledig zelf in kunnen delen of heeft geen voorkeur.

Ga met HR om de tafel
Volgens Raymond Puts, algemeen directeur van Unique, vertoont de arbeidsmarkt weer tekenen van herstel. Werkzoekenden krijgen daardoor meer keuzevrijheid als het gaat om het kiezen van de perfecte baan.

“Daarom is het goed om juist nu rond te tafel te gaan zitten met HR om zaken als salaris en werktijden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Op deze manier word je een aantrekkelijkere werkgever voor talent dat op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Helaas krijgen we talenten niet zomaar in de schoot geworpen”, stelt Puts.

Salaris en vakantiedagen
Arbeidsvoorwaarden bepalen voor het grootste deel of werkzoekenden een baan aantrekkelijk vinden. Bijna de helft (48 procent) van de werkzoekenden geeft aan dat het salaris, maar ook zaken als vakantiedagen bepalend zijn voor de aantrekkelijkheid van een functie.

Daarnaast zijn de inhoud van een functie (45%), de mogelijkheid om dicht bij huis te werken (28%), de vrijheid en het vertrouwen (28%) en de cultuur en sfeer (26%) volgens de ondervraagde werkzoekenden belangrijke zaken die positief bijdragen aan de aantrekkelijkheid van een baan. 
 
Sollicitant let op eerste gesprek
Sollicitanten letten goed op of de werkgever hen bevalt. Uit het kandidatenonderzoek blijkt dat meer dan de helft (55%) van de werkzoekenden voor hun eerste indruk afgaat op het verloop van het eerste gesprek. Ook de website wordt veel genoemd als referentiekader. 48 procent van de respondenten gebruikt dit om een impressie op te doen.

Overige zaken die genoemd worden zijn: informatie uit de media (36%), vacatureteksten (32%) en informatie via vrienden en kennissen (31%).

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?