Werkzoekende geeft niet om mooi kantoor en ‘cool’ merk

Werken in een sector die er toe doet. Dat vinden werkzoekenden het belangrijkst wanneer ze naar een nieuwe baan zoeken. Een mooi kantoor, of het werken voor een ‘cool’ merk, vinden ze niet echt belangrijk.

Skyline met kantoren in Den Haag

Dat blijkt uit internationaal online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 participerende internetgebruikers.

Liever wel inspirerende werkomgeving
Werken in een modern kantoor is op dit moment nauwelijks een factor bij het kiezen van een baan. Respondenten uit de VS zijn het minst geïnteresseerd in een mooie of moderne kantooromgeving. Slechts 2% van de respondenten uit dat land noemt het relevant. In Europa ligt dat percentage op 4,5%. Tegelijkertijd is in landen als Italië, Frankrijk en Nederland het werken in een levendige werkomgeving voor zo’n 20% een belangrijke factor. En dat is in Noord-Amerika met 11% ook een stuk minder.

Het werken voor een ‘cool’ merk wordt wereldwijd maar door 6% van de respondenten genoemd als overweging om te kiezen voor een nieuwe baan. In Europa en Noord-Amerika is dit percentage ook 6%.

Nog steeds op zoek naar passie
In Europa en Noord-Amerika is werken in een sector waar de passie ligt de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde voor een nieuwe baan (61%). De Scandinavische landen schieten daar met zo’n 80% nog bovenuit.

Het werken met collega’s die inspireren wordt door 11% van de Europeanen genoemd als reden om te kiezen voor een baan. In Noord-Amerika is dat twee keer zo veel (21%), daar speelt het werken met collega’s die hun sporen hebben verdiend dus een grotere rol.

Buitenkant baan is minder belangrijk
‘Dit onderzoek laat zien dat de buitenkant van een baan minder belangrijk is geworden’, zegt Gian Zandonà, managing director van Monsterboard in Nederland. ‘Dat heeft wellicht te maken met de economische ontwikkelingen in de afgelopen periode maar ook met een groeiende behoefte aan een baan met inhoud of waarin mensen hun passie kwijt kunnen’.

Volgens Zandonà is de tijd van focus op status en comfort een beetje voorbij. Daarentegen is zin geven aan je werk essentieel geworden. Slimme werkgevers spelen kunnen daar mooi op inspelen.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?