Twee derde Nederlanders doet net zo lief ander werk

HR-afdelingen en werkgevers zetten alles op alles om het beste uit de medewerkers te halen, maar soms lijkt het wel eens onbegonnen werk. Want twee derde van de werknemers heeft net zo lief een andere baan, bij een andere werkgever.



Van de medewerkers in Nederland heeft één derde hart voor het werk dat zij elke dag doen, blijkt uit het rapport ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland’ dat Effectory begin maart publiceert. Het rapport is gebaseerd op recent, grootschalig onderzoek, uitgevoerd onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland.

Passie voor het werk
Gemiddeld heeft een organisatie in Nederland net iets meer dan 37% bevlogen medewerkers in huis. Bevlogen medewerkers hebben passie voor de inhoud van hun werkzaamheden. Zij krijgen energie van de taken die zij doen en zetten zich in om het beste uit zichzelf te halen. Een ruime meerderheid van de medewerkers is niet bevlogen (63%). Ze voeren hun werk over het algemeen wel naar behoren uit, maar hebben niet hun droombaan.

Daarnaast blijkt dat 43% van de medewerkers betrokken is bij de werkgever en 20% niet. Betrokken medewerkers hebben hart voor de organisatie waarvoor ze werken. Zij vinden zichzelf bij de organisatie passen en staan achter de doelen van de werkgever.

34% van de medewerkers is zowel bevlogen als betrokken. Dit zijn medewerkers die zich zowel qua takenpakket als qua werkgever als een vis in het water voelen. Zij zitten helemaal op hun plek en zijn de meest waardevolle krachten die een organisatie in huis heeft.

Bevlogenheid en betrokkenheid verhogen
Volgens Guido Heezen, directeur van Effectory is er nog veel onbenut potentieel Nederland. ‘Bijna twee derde van de medewerkers doet blijkbaar niet het werk dat ze echt willen doen. Dat klinkt niet zo best, maar biedt ook perspectief als je bedenkt dat de bevlogenheid en de betrokkenheid van medewerkers door organisaties behoorlijk te beïnvloeden zijn’.

De belangrijkste factoren om bevlogenheid te verhogen liggen op het gebied van werkplezier, verantwoordelijkheid en uitdaging. Heezen verduidelijkt dat dit aspecten zijn die voor een organisatie goed in kaart te brengen zijn en waarop het beleid kan worden aangepast. ‘Denk aan het bieden van ruimte of budget voor nieuwe vaardigheden, het verbreden van functieprofielen of het uitdragen van het hogere doel van de organisatie’.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?