Sollicitant wil dat werkgever punctueel en flexibel is

Sollicitanten kunnen ambassadeurs zijn voor je organisatie, zelfs als ze worden afgewezen voor een baan. Maar hoe zorg je dat kandidaten zo tevreden zijn over de sollicitatieprocedure, dat ze die positieve ervaring ook delen met hun netwerk?

De ervaring van een sollicitant met een werkgever en de sollicitatieprocedure (ook wel: ‘Candidate Experience’) blijkt vooral afhankelijk van de punctualiteit en de flexibiliteit van de werkgever en niet zozeer van doorlooptijden. Dat is één van de conclusies uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk.

Punctueel en flexibel sollicitatieproces
Punctualiteit en flexibiliteit zijn van groot belang als het gaat om de Candidate Experience. Hoe beter de ervaring met deze twee elementen, des te hoger het rapportcijfer dat een sollicitant aan de sollicitatieprocedure toekent. Zo geven sollicitanten, die het (zeer) oneens zijn met de stelling dat het proces punctueel verliep, de procedure gemiddeld een 3,4. Sollicitanten die  het proces juist (zeer) punctueel vonden verlopen, geven het proces een 6,8.


Bron: Intelligence Group

De mate waarin sollicitanten anderen aanraden bij dezelfde werkgever te solliciteren wordt beïnvloed door de flexibiliteit van de werkgever in de sollicitatieprocedure. De sollicitanten die vonden dat het proces onvoldoende flexibel verliep, geven een 3,6 op een schaal van 10 van aanbevelingsbereidheid. De sollicitanten die het proces wél als flexibel hebben ervaren, geven gemiddeld een 5,9. Het verschil tussen een onvoldoende en een voldoende.

Snelle procedure niet zo belangrijk
Het merendeel van de sollicitanten in het onderzoek vond dat het proces snel verliep (76%). Het is dan ook niet zozeer de vaart die een werkgever erin houdt om een sollicitant door een sollicitatieprocedure te laten lopen, als wel het nakomen van afspraken want daarmee bouw je een vertrouwensrelatie op.

‘Een sollicitant die weet dat hij op een gewilde positie solliciteert, begrijpt ook dat het wat langer kan duren voordat er een reactie komt. Het belangrijkste is dat die reactie ook komt op het afgesproken moment. Maak die belofte waar’, is de aanbeveling van Véronique Oonk van Intelligence Group.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?