Sollicitant moet vooral bij de club passen

Een sollicitatiegesprek is altijd spannend, zowel voor de kandidaat als de werkgever. Want wie komt er binnen en is de kandidaat echt zo goed als het CV belooft? Maar ook al kloppen alle kwalificaties, het belangrijkste is nog steeds dat er een klik is met de kandidaat.

Werkgevers willen dat een kandidaat past in het team, enthousiast is en gemotiveerd om het werk te doen. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd.

Een goede match, de juiste mentaliteit en volop motivatie zijn de drie belangrijkste aspecten bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Er zijn weliswaar kleine verschillen tussen het MKB en grootbedrijf, maar deze drie punten kunnen een kandidaat maken of breken.

HR managers letten op motivatie
De match van de persoon met de bedrijfscultuur en de mentaliteit worden bij alle bedrijven met 97 procent als belangrijk ervaren. 96 procent van de mkb’ers noemt motivatie voor de functie als belangrijkste criterium.

Waar bij mkb’ers de motivatie voor de functie op de derde plaats staat, is dit bij het grootbedrijf de nummer één. 99 procent van de HR-managers noemt de motivatie voor de functie als belangrijk criterium, 96 procent noemt de mentaliteit en 94 procent de match tussen de persoon en de bedrijfscultuur.

Zachte criteria tellen ook mee
Naast deze drie aspecten worden ook wel zachte criteria genoemd als belangrijke criteria bij het selecteren van een nieuwe medewerker. Dan gaat het vooral om zaken als zelfkennis, bedrijfsrepresentativiteit, groeipotentieel en nevenactiviteiten.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?