Pragmatische jongere wil nu aan werkgever blijven plakken

De voortdurende economische onzekerheid heeft jongeren realistisch en pragmatisch gemaakt over werk en carrière. De jobhoppende jongere heeft plaatsgemaakt voor plakkers die tot hun 40e hooguit drie werkgevers willen dienen.

Dat blijkt uit de nieuwste publicatie van ManpowerGroup: Jong talent; nieuw realisme op de arbeidsmarkt, een representatief onderzoek onder 1.240 jongeren tussen 18 en 25 jaar.

Trouw aan werkgever is nieuwe ideaal
Het onderzoek wijst uit dat 46% van de jongeren denkt dat de crisis aanhoudt, 45% vermoedt dat de werkloosheid toe zal nemen, 39% meent dat carrière maken moeilijker wordt en 41% geeft aan dat het vinden van een passende baan lastiger zal zijn. De vergrijzing helpt jongeren daarbij niet, zo gelooft 65%.

In 2010 waren jongeren nog zelfverzekerd en onbevangen. Ze rekenden op veel vrijheid en zelfstandigheid. Intussen is Nederland in een economische crisis beland. De jongeren die nu hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, zijn zeker geen jobhoppers. Een ruime meerderheid (57%) verwacht tot het 40e levensjaar maximaal drie werkgevers te hebben. Eén op de drie jongeren (32%) noemt dat zelfs als voornaamste kenmerk van een ideale carrière.

Werksfeer en collega’s belangrijkst
Crisis of niet, jongeren hechten nog altijd meer belang aan de zachte baankenmerken dan aan de harde. Zo staat een goede werksfeer op de eerste plaats (53%), gevolgd door leuke collega's (46%) en een eerlijk salaris (42%). Een hoog salaris wordt door slechts 21,3% van de jongeren als zwaarwegend beschouwd. Duidelijk minder belangrijk geworden zijn de 'idealistische' baankenmerken als parttime werken, het maatschappelijk nut van het bedrijf en het algemene imago van de organisatie.

Jongeren verwachten dat hun leidinggevenden vooral inzet waarderen, coachen en duidelijk vertellen wat ze verwachten. Daarbij is autoriteit 'in', maar autoritair is 'uit'. Duidelijkheid scoort veel hoger dan bijvoorbeeld humor, vrijheid of begrip voor wat er in het leven van jongeren belangrijk is. Van voorkeursbehandelingen zijn jongeren niet gediend. 58% van de mannen en 41% van de vrouwen keurt dergelijk gedrag af. De leeftijd van de baas speelt nauwelijks of geen rol.

Jongere zoekt werkgever bij eigen ambities
Wanneer jongeren zich op de arbeidsmarkt oriënteren, noemt vier op de vijf jongeren het web als eerste bron. Daarna volgen de krant (55%), het eigen netwerk (52%) en het uitzendbureau (51%). Opmerkelijk: de helft van de jongeren (51%) denkt daarbij niet vanuit het aanbod aan vacatures. Zij bedenken wat voor werk ze graag willen doen en benaderen werkgevers die passen bij hun ideeën en ambities.

Slechts 19% van de jongeren geeft aan een profiel op LinkedIn, Facebook en/of Hyves gezet te hebben met het oog op een baan. Hoger opgeleiden zijn daarin wel actiever dan lager en middelbaar opgeleiden. Die laatste kijken juist weer wat vaker in de krant.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?