Loopbaan checken in 8 stappen

Recruiters en loopbaancoaches komen wel eens mensen tegen die maar al te goed weten wat ze willen bereiken in hun werk. Ze streven naar een zeker functieniveau of willen erg graag in een bepaalde bedrijfstak werken. Maar het kan ook tegenzitten. Hoe dan ook tijd om een loopbaancheck uit te voeren.

Wat je loopbaandoelen ook zijn, het kan vele jaren duren voordat je een (top-)positie kunt bekleden binnen een organisatie. Je moet kennis vergaren, ervaring opdoen, samenwerken, steun regelen en vooral ook: aan jezelf blijven werken. Daar kun je allemaal heel druk mee zijn, waardoor je misschien niet het volledige zicht meer hebt of je nog wel op de juiste weg bent. Hoe weet je of je niet bent vastgelopen in je huidige baan en of die nog wel de juiste stap is op weg naar je doel?

Gefrustreerd over loopbaan
Internationale recruiter Beth Berk krijgt veel mensen aan haar bureau die gefrustreerd zijn omdat hun loopbaan een afslag heeft genomen die een doodlopende weg blijkt zijn. Berk ziet dat mensen soms vastlopen door:

  1. het ontbreken van vaardigheden (kennis, scholing, persoonlijke vaardigheden),
  2. de persoonlijke situatie (werkplek, uitgavenpatroon, werk/privébalans)
  3. en zelfkennis (sterke en zwakke punten, omgevingsgevoeligheid, samenwerken).

Berk adviseert werknemers daarom geregeld een check up te doen waarbij je nadenkt over waar je staat en waar je naar toe wilt. Zo kun je nadenken of je nog recht op je doel af gaat en welke stappen je nog moet zetten om daar te komen.

Vragen voor loopbaancheck
Deze vragen zou je je voor de loopbaancheck up kunnen beantwoorden:

VRAGEN LOOPBAANCHECK

1. Ken je de formele en informele regels die van toepassing zijn om op de plek te komen die je ambieert? Welke mensen werken daar nu en wat is hun achtergrond? Als je die ervaring en kennis niet in huis hebt, wordt het tijd om daar iets aan te doen.

2. Draag je eigen oplossingen en ideeën aan die de organisatie echt verder helpen, of voer je alleen de plannen van anderen uit? Bedenk dat actieve oplossingen die het bedrijf kosten en tijd besparen meer kansen geven op promotie.

3. Ben je bereid anderen te informeren, helpen en te coachen of zie je dat als vervelende klussen die je eigen werk ophouden? Wie anderen omhoog helpt, wordt daar zelf meestal ook beter van.

4. Ben jij de persoon waar collega’s en managers op afstappen als er een lastige klus geklaard moet worden? Als je antwoord nee is, bedenk dan wat je moet veranderen om in die positie te komen.

5. Zit je wel in zo’n positie, maar wil je liever hogerop of verderop werken, dan kom je daar soms lastig weg. Het kan voor het management namelijk ideaal zijn om je in je huidige functie te behouden. Als je daar vrede mee hebt, kun je misschien meer salaris vragen. Wil je echt verder, dan zul je je kennis en vaardigheden moeten verdiepen én verbreden. Vraag ook eens hoe het management jouw toekomst ziet bij de organisatie. Als jouw gewenste toekomst er niet is, wordt het tijd om rond te kijken naar een andere werkgever.

6. Hoe past je (privé)leven bij je loopbaandoelen? Denk bijvoorbeeld aan je familieomstandigheden, je woonsituatie, gezondheid en je gewenste werk/privébalans. Misschien moet je verhuizen, meer aan sport gaan doen, afspraken maken met je gezin. Als je dat niet wilt, moet je misschien je loopbaandoelen bijstellen.

7. Hoe ga je om met veranderingen? Stap eens uit die comfortabele rol die je altijd aanneemt en durf ook andere werkzaamheden en projecten te doen. Zo laat je zien dat je nieuwe dingen kunt leren en dat je anderen daarin mee kan nemen.

8. Durf je die stap wel te zetten? Niet elke loopbaan verloopt hetzelfde en niet elke plek is voor iedereen bereikbaar. Maar teveel geduld of bescheidenheid maken je onzichtbaar en ontevreden. Vraag je dus jaarlijks af waar je staat en waar je naar toe wilt. Zo kun je op een systematische en creatieve manier blijven werken aan je carrière.


MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?