HR verliest invloed door te vertrouwen op onderbuikgevoel

Als de HR-afdeling écht goede analyses zou maken van informatie die al bij bedrijven aanwezig is, kan het een veel grotere bijdrage leveren aan de strategie van de onderneming. Maar dan moeten de huidige HR- professionals zich wel over cijfervrees heen zetten en meer deskundigheid verwerven om informatie te analyseren en te interpreteren.

Dat stelt adviesbureau KPMG op basis van internationaal onderzoek in de publicatie Evidence-based HR.

Onderbuikgevoel en intuïtie
Volgens Harold de Bruijn, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de People & Change-praktijk, hebben bedrijven de mogelijkheid een schat aan informatie te ontsluiten met big data en de analyse van gegevens. Zo zou ook de HR-functie haar bijdrage aan het realiseren van de ondernemingsdoelstellingen aanzienlijk kunnen vergroten.

De Bruijn: "Door het HR-beleid meer te baseren op bewijsvoering kan de bijdrage van de HR-functie aan de ondernemingsstrategie aanzienlijk worden vergroot. Zo kan meer inzicht worden verkregen in de toekomstige ontwikkeling van het werknemersbestand, kunnen de hoge kosten van het personeelsverloop worden beperkt en bepaalde HR-beslissingen beter worden onderbouwd.” Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bij bedrijven de beslissingen over promotie en remuneratie nu te vaak worden genomen op basis van intuïtie of een 'onderbuikgevoel'. “Hierdoor is de acceptatie van dit soort beslissingen in de organisatie is in het algemeen laag", stelt De Bruijn.

Grotere betekenis voor strategie
Uit internationaal onderzoek van KPMG onder bijna vierhonderd ondernemingen blijkt dat ruim 30% van de bestuurders en professionals die geen HR-verantwoordelijkheid hebben vindt dat de HR-functie onvoldoende bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen van de onderneming. Maar bijna 80% van de ondernemingen vindt ook dat het juiste gebruik van informatiebronnen zou kunnen leiden tot meer winstgevendheid voor de onderneming.
 
De Bruijn geeft het volgende voorbeeld: “Raadpleging van de beschikbare informatiebronnen zou kunnen aantonen dat de aanwezigheid van 60+ werknemers in een fastfood restaurant leidt tot aanzienlijk meer omzet en ook van invloed is op manier waarop samengewerkt wordt. Een dergelijke relatie tussen de personeelssamenstelling en het uiteindelijke resultaat van de onderneming ligt waarschijnlijk in eerste instantie gevoelsmatig niet voor de hand, maar kan door het verbreden van bestaande inzichten voor meer bedrijven een ‘ei van Columbus’ blijken te zijn."

Overgang naar evidence-based HR
Volgens De Bruijn is het nu of nooit voor de bedrijven om aan de slag te gaan met 'evidence-based' HR, dat meer gericht is op bewijsvoering. "Nog niet eerder had de HR-professional zoveel data beschikbaar om beslissingen op te kunnen baseren en niet alleen maar te vertrouwen op het eigen gevoel of ervaringen uit het verleden. Nu is voor de HR-functie dan ook het moment om te laten zien dat haar activiteiten wel degelijk van invloed kunnen zijn op het uiteindelijke bedrijfsresultaat.”
 
Een meerderheid van de bedrijven denkt dat het belang van data-analyse de komende jaren toeneemt. Maar de positie van HR blijft kwetsbaar doordat het management in het algemeen geen hoge pet op heeft van de strategische bijdrage van de HR-functie. De Bruijn: “Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven vindt dat de HR-functie er nog altijd niet in geslaagd is om te laten zien dat er een tastbare relatie is tussen de initiatieven die de HR-discipline neemt en de gevolgen die deze hebben voor het bedrijfsresultaat."

HR-professional moet veranderen
Een HR-beleid dat meer gestoeld is op de beschikbaarheid van data vereist in de ogen van De Bruijn overigens een totaal andere HR-professional. De Bruijn: "De huidige professional binnen de HR-functie is immers niet data-gedreven en ontbeert in het algemeen de deskundigheid om informatie te analyseren en te interpreteren.
 
Maar handigheid in het analyseren van data dient wel gecombineerd te worden met commerciële spitsvondigheid om vast te kunnen stellen hoe alle inzichten die uit data-analyses worden verkregen ook passen in de doelstellingen van de onderneming."

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?