Hier zoeken we het liefst naar een nieuwe baan

Wie de vacaturemarkt eerst voorzichtig wil verkennen, doet dat vooral door facebook en LinkedIn te bekijken. Deze sociale media hebben zich daarmee definitief genesteld tussen vacaturesites en traditionele vacaturepublicaties. Wel zijn er grote verschillen tussen mensen met verschillende opleidingsniveaus.

 Vacature community op facebook

Dat blijkt uit de nieuwste data uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.

Top 10 oriëntatiekanalen voor werkzoekenden
In het onderzoek, geeft een representatieve vertegenwoordiging van de Nederlandse beroepsbevolking aan welke kanalen het meest worden gebruikt bij het zoeken naar een nieuwe baan. Voor het eerst heeft Intelligence Group nu ook aan alle respondenten gevraagd één naam te noemen die op de allereerste plaats komt. Dat leidt tot de volgende top 10 van belangrijkste oriëntatiekanalen voor werkzoekenden.

Top 10 oriëntatiekanalen voor werkzoekenden

nationalevacaturebank.nl

9%

linkedIn.com

9%

Randstad

9%

monsterboard.nl

7%

facebook.com

7%

werk.nl

5%

Tempo-Team

4%

indeed.nl

4%

google.nl

3%

jobbird.com

3%

Grote verschillen opleidingsniveaus
Het verschilt nogal waar mensen van verschillende opleidingsniveaus naar een baan zoeken. Zo zijn bij vmbo’ers de uitzendbureaus favoriet en doet een krant als het Algemeen Dagblad het onder ook goed. Sociale media spelen onder lager opgeleiden nauwelijks een rol.

Hoe hoger de opleiding, hoe sterker de positie van LinkedIn. Onder hbo’ers staat LinkedIn nu voor het eerst bovenaan, gevolgd door nationalevacaturebank.nl en monsterboard.nl. Onder universitair geschoolden staat ook LinkedIn aan top. Terwijl monsterboard.nl bij deze groep werkzoekenden op 2 staat en nationalevacaturebank.nl op de derde plaats. Bij hoogopgeleiden zijn ook de Volkskrant en Intermediair.nl belangrijke oriëntatiekanalen.

Voorzichtig de markt verkennen
Verder blijkt uit het onderzoek dat de sociale netwerken vooral worden gebruikt door mensen die niet of nauwelijks actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. De netwerken worden gebruikt om voorzichtig de markt te verkennen. Zodra het er echt om gaat een andere baan te vinden, verliezen ze aan betekenis en winnen de uitzendbureaus en de vacaturesites.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?