Generatie Y eist structuur en is conservatiever dan gedacht

De nieuwe generatie baanzoekers zou op zoek zijn naar allerlei nieuwe vormen van werken, vrijheid en zingeving. Maar in werkelijkheid is generatie Y helemaal niet zo anders. Want jongeren eisen structuur, duidelijkheid en willen een uitgetekend traject met afwisselend werk en goede begeleiding.

Dit concludeert Stephan Corporaal in zijn proefschrift ‘Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling’ waarmee hij op 10 oktober 2014 promoveert aan de Open Universiteit. Corporaal (Enschede, 1985) is onderzoeker Strategisch Human Resource Management aan de hogeschool Saxion. Daar doet hij onder meer toegepast onderzoek met organisaties naar ‘aantrekkelijk werkgeverschap’.

Generatie Y is niet zo anders
Corporaal weerlegt in zijn onderzoek wat veel vakpublicaties schrijven over ‘generatie Y’. Daarin wordt gesteld dat de nieuwe generatie baanzoekers geheel anders zou zijn dan voorgaande generaties. Generatie Y zou vooral op zoek zijn naar allerlei nieuwe vormen van werken, vrijheid en zingeving.

Maar uit zijn onderzoek blijkt juist dat jongeren veel conservatiever zijn dan gedacht: ze eisen structuur en duidelijkheid. Zij willen weten hoe, wanneer en waarom ze hun werk moeten doen en zijn op zoek naar organisaties die een duidelijk uitgetekend traject aanbieden met afwisseling in werk en functies, gecombineerd met goede begeleiding. Corporaal toont bovendien aan dat de voorkeuren tussen lager en hoger opgeleide jongeren nauwelijks verschillen.

Organisaties bieden niet wat jongeren willen
In het proefschrift worden de voorkeuren van jongeren vergeleken met de kenmerken van werk zoals medewerkers dat ervaren in de techniek, zorg en overheid.

Uit die vergelijking blijkt dat de organisaties in deze sectoren niet voorzien in de behoeftes van jongeren, met name op het gebied van:

  • opleidings- en doorgroeimogelijkheden,
  • werkomstandigheden,
  • afwisseling en duidelijkheid.

In de technische sector sluiten bovendien de flexibiliteit in werkdagen, de fysieke werkplek en de sfeer in de organisatie niet aan op de voorkeuren. Weliswaar zijn er ook overeenkomsten, maar organisaties benadrukken die sterke punten niet of nauwelijks in hun wervingscommunicatie met als gevolg dat hun wervingskracht beperkt is.

Denken in ontwikkelingstrajecten en mentorships
De uitkomsten van het onderzoek geven concrete oplossingsrichtingen om de aantrekkelijkheid van organisaties voor jongeren te verhogen.

Zo doen bedrijven er goed aan minder te denken in termen van functies, maar meer in brede ontwikkelingstrajecten met mentorships, verschillende projecten en regelmatig wisseling van team en functie. Verder is het verstandig om niet zozeer te investeren in ‘het nieuwe werken’, maar juist in duidelijkheid, structuur en feedback.

Onderwijs moet realistischer worden
De uitkomsten van het onderzoek laten ook zien dat het onderwijs moet veranderen. Door de te veilige omgeving binnen de school en gestructureerde manier van onderwijs hebben studenten allerlei onrealistische verwachtingen voor werk. Zij verwachten daardoor meer structuur, duidelijkheid en eerlijkheid dan organisaties ooit kunnen bieden.

Het beroepsonderwijs doet er dan ook verstandig aan om meer aandacht te besteden aan vaardigheden als aanpassingsvermogen, improvisatievermogen en de omgang met tegenstrijdige en onevenwichtige eisen. Ook liggen er kansen om bedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen en uitvoeren van ontwikkelingstrajecten, die de overgang van school naar werk zullen moeten versoepelen, stelt Corporaal.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?