Gelijke arbeidsvoorwaarden voor iedereen, dat werkt niet

Personeelsmanagers krijgen te maken met werknemers die méér dan geld vragen van de werkgever. Eén pakket arbeidsvoorwaarden voor alle medewerkers, blijkt niet toereikend meer. Modern communiceren is essentieel en Nederlandse werkgevers lopen daarbij voorop.

Dit blijkt uit het onafhankelijke onderzoek onder meer dan 1.500 leidinggevende HR-functionarissen en personeelsmanagers in de VS, Australië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Het onderzoek, 2012 HR Beat, is uitgevoerd door Dimensional Research in opdracht van HR-dienstverlener SuccessFactors.

De meest veeleisende werknemers
Ondanks de zelfzuchtige reputatie die Millennials (van 33 jaar en jonger) hebben, blijkt uit het onderzoek dat in zowel Nederland als wereldwijd Generatie X (33-50 jaar) de meest veeleisende groep is. Meer dan de andere leeftijdsgroepen in Nederland eisen zij meer status en salarisgerelateerde voordelen, zoals promotie (52%) en ongeplande bonussen (50%), maar ook wat betreft werkplek en tijdgerelateerde voordelen als flexibele werktijden (52%), flexibele arbeidslocatie (43%) en kortere werktijden (43%).

De 33-50 jarigen willen zich ontwikkelen en worden graag gekoesterd op de werkplek. In Nederland neigen zij ernaar, meer dan andere generaties, om meer begeleiding (43%) en training (38%) te vragen. De minst veeleisende generatie in alle landen zijn de Babyboomers (50 plus), die in alle categorieën ver achterlopen op de jongere generaties.

Meer arbeidsvoorwaardenpakketten nodig
‘De dagen van één voorwaardenpakket voor alle Nederlandse werknemers liggen duidelijk achter ons,’ zegt Thomas Volkert, Director Business HR EMEA bij SuccessFactors. ‘De generatieverschillen zijn simpelweg te groot. Hoewel alle generaties geïnteresseerd zijn in een bonus of salaris, houden daar de overeenkomsten op'.

Volgens Volkert zoekt 'Generatie X meer flexibiliteit in waar en hoe men werkt. Bij Millennials draait het om zelfontwikkeling bijvoorbeeld door middel van training. Slimme bedrijven zullen per generatie op maat gemaakte voorwaardenpakketten creëren om de slag om talent te winnen in Nederland’.

Nederlandse werknemers het meest leergierig
Werknemers en werkzoekenden vragen vaker om meer dan alleen maar geld als onderdeel van hun beloning. Tot de top twee niet-financiële extraatjes behoren flexibele werktijden en opleiding. Nederland is wereldwijd koploper in 'het nieuwe werken' en zet dan ook de trend in beide categorieën.

In Nederland eist 61% van de sollicitanten (versus gemiddeld 56% wereldwijd) en 50% van de werknemers (versus gemiddeld 47% wereldwijd) flexibeler werktijden. Van de Nederlandse sollicitanten vraagt 54% (en van de werknemers 35%) om opleiding en training. Daarmee zijn Nederlandse werkzoekenden, met 14% boven het wereldwijde gemiddelde en Nederlandse werknemers met 3% boven het Europese gemiddelde, het leergierigst.

Tot andere populaire niet-financiële voordelen waar werknemers in Nederland om vragen, behoren minder werkuren (40%), 15% hoger dan in de rest van de wereld, en langer verlof (30%), waarmee Nederlanders wederom de toon zetten. Daarentegen zijn Nederlandse sollicitanten het minst (4%) geneigd een aanstellingsbonus te vragen; dit is ver beneden het wereldwijde gemiddelde van 21%.

Vrouwen willen andere benefits dan mannen
Vrouwelijke werknemers vragen wereldwijd nog steeds om meer werkflexibiliteit, terwijl mannen om meer financiële voordelen vragen. Het HR Beat onderzoek laat zien dat er een verschil is in de eisen die mannen en vrouwen aan bedrijven stellen. Volgens HR-medewerkers die aan het onderzoek in Nederland deelnamen, vragen vrouwelijke werknemers eerder naar:

  • minder werkuren (71%);
  • flexibele werktijden (62%);
  • langer verlof (46%).

Mannelijke werknemers vragen vooral om:

  • een ongeplande bonus (52%);
  • een promotie (49%);
  • een ongeplande salarisverhoging (48%).

Volgens Thomas Volkert zijn de verschillen tussen man en vrouw in de Nederlandse arbeidsmarkt ‘in feite groter dan het gemiddelde wereldwijd. Nederlandse werkgevers moeten duidelijk investeren in recruitment, communicatie en retentie- programma's die zowel de verschillen tussen generaties als sekse preciezer adresseren’.

Nederlandse bedrijven lopen voorop met social media
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse werkgevers voorlopen bij het gebruik van social media om met sollicitanten in contact te komen. Meer dan de helft (56%) van de personeelsmanagers zet een vorm van social media in om sollicitanten te identificeren.

Nederlandse bedrijven gaan wereldwijd ook voorop in het gebruik van LinkedIn (32%) en Twitter (19%) bij het zoeken naar kandidaten. Ook staan Nederlandse werkgevers op nummer één in Europa in het gebruik van Facebook (28%), vlak achter nummer één van de wereld, de Verenigde Staten (29%), als middel om kandidaten te zoeken.

Bij het gebruik van social en mobiele media in de communicatie met kandidaten spelen Nederlandse bedrijven eveneens een leidende rol, waarbij Facebook (21%), SMS (17%) en LinkedIn (17%) de meest gebruikte kanalen zijn. Nederlanders zijn eveneens wereldleider als het gaat om het op deze manier gebruiken van SMS en Facebook.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?