Gebrek aan tijd hindert bedrijven bij innovatie

Hoewel middelgrote bedrijven steeds meer belang hechten aan innovatie, lukt het ze niet altijd om er aan toe te komen. Tijdgebrek blijkt een belangrijke drempel en ook de interne organisatie is niet altijd op orde. Toch is innovatie de moeite waard, want het levert vaak al binnen drie jaar meer rendement op.

Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau en Deloitte in het kader van het Best Managed Company 2014 Programma. Middelgrote ondernemingen innoveren en vinden dit ook belangrijk. Ze besteden tot 3% van de omzet uit aan innovatie en betrekken hun klanten bij het gehele innovatieproces.

Alleen in de uitvoering kan er nog het één en ander worden verbeterd, want het ontbreekt nog vaak aan een gestroomlijnde organisatie. Zo heeft driekwart van de ondervraagde ondernemingen wel een duidelijke innovatiestrategie, maar slechts een derde heeft een bedrijfsonderdeel dat volledig is gewijd aan innovatie.

Tijdgebrek en slechte organisatie
Het grootste obstakel bij innovatie is een gebrek aan tijd, gevolgd door het maken van de commerciële vertaalslag van innovatie.

Tijdgebrek kan deels worden voorkomen door binnen de organisatie meer aandacht te schenken aan planning en het beleggen van verantwoordelijkheden. Daarnaast kan meer worden samengewerkt met andere bedrijven en/of kennisinstellingen.

Samenwerken met andere bedrijven
De meeste innovaties komen nog altijd tot stand binnen de eigen organisatie. Wel wordt daarbij steeds vaker samengewerkt met andere bedrijven, zoals klanten en toeleveranciers.

Ongeveer de helft van de ondervraagde bedrijven besteedt jaarlijks tussen de 0,5% en 3% van de omzet aan onderzoek & ontwikkeling (R&D). Het resultaat van de innovatie moet voor de meeste bedrijven meer klanttevredenheid opleveren en een groei van het marktaandeel.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?