Eerlijkheid, verwachten werknemers van beoordeling

Eén op de drie werknemers heeft een personeelsbeoordeling gekregen die niet verliep zoals ze wilden. Twee derde wil dat ze in het beoordelingsgesprek vooral eerlijk worden behandeld.

Hoewel het eind van het jaar hét moment is voor personeelsbeoordelingen, wacht 30 procent begin februari nog steeds op het beoordelingsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 1.000 respondenten.

Kritischer dan anders
Op de vraag hoe de manager zich gedraagt tijdens het beoordelingsgesprek, geeft 42 procent aan dat zijn of haar baas altijd positief is. Maar bijna een vijfde (17 procent) ervaart de manager als extreem onaardig tijdens het gesprek.

Eén derde laat ook weten dat de manager tijdens het beoordelingsgesprek kritischer is dan anders. En dat stoort werknemers, want ze willen vooral dat de manager eerlijk is tijdens het beoordelingsgesprek, aldus 63 procent van de ondervraagden. Opbouwende kritiek is welkom voor een kwart van de medewerkers.

Geen extra salaris
Het merendeel van de Nederlandse werknemers (70 procent) gaf vooraf aan geen salarisverhoging te verwachten. Achteraf bleek dat 11 procent wel een flinke salarisverhoging kreeg. Nog eens 28 procent kreeg geen loonsverhoging, maar was wel tevreden over de beoordeling.

Voor één derde verliep het gesprek minder positief: 5 procent geeft aan dat de beoordeling kritischer was dan gedacht. Bij een kwart (24 procent) van de medewerkers verliep het gesprek zo slecht, dat ze op zoek gaan naar een andere baan.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?