Een echte leider laat zijn gevoel spreken

Hoe krijg je als manager de medewerkers enthousiast voor een nieuwe organisatiestructuur en een andere visie? Niet alleen met rationele argumenten, want om echt effectief te zijn moet een leider vooral zijn gevoel laten spreken.

Leiders van organisaties moeten hun visie met emotie leren overbrengen, blijkt uit promotie-onderzoek van Merlijn Venus. Hij vond uit dat een leider zijn gevoel moet laten spreken om medewerkers mee te krijgen met veranderingen. Verder moet ook duidelijk zijn wat er níet verandert, zodat de medewerkers de kernwaarden van de huidige organisatie blijven herkennen.
Venus promoveerde met zijn onderzoek 13 juni 2013 tot doctor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wie zijn wij en waar gaan we heen?
In zijn proefschrift stelt Venus dat, als managers emotionele uitdrukkingen gebruiken, medewerkers gemotiveerder zijn om mee te gaan met veranderingen. Hun eigen visie spoort dan beter met de visie van de manager.

Managers kunnen op deze manier hun medewerkers vatbaarder maken voor de veranderingen die nodig zijn voor die visie. Visionaire communicatie, waarin de manager een levend beeld schetst van de toekomst, blijkt medewerkers te inspireren om ook bij te dragen aan een succesvolle verandering van de organisatie. Belangrijk is daarbij wel dat de kernwaarden -‘wie zijn wij’- van het bedrijf overeind blijven staan.

Ook benadrukken wat er niet verandert
Om effectief te zijn, moet de managementvisie daarom niet alleen benadrukken wat er anders moet, maar juist ook wat er níet verandert. Dat spoort medewerkers beter aan om mee te gaan in de gewenste veranderingen. Want op die manier zien medewerkers de toekomstige organisatie eerder als een natuurlijke voortzetting van de oude organisatie, waarin de waarden en kenmerken van de organisatie zichtbaar blijven.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?