Door deze woorden, solliciteren minder vrouwen

Je hoort het vaker: ‘we willen wel vrouwen in onze managementfuncties, maar kunnen ze gewoon niet vinden’. Dat zou wel eens aan uw wervingsadvertentie kunnen liggen, want woorden die vastgeklonken zijn aan mannelijke stereotypen, schrikken vrouwelijke kandidaten af.

Dit is een van de uitkomsten van onderzoek van de Technische Universität München naar de selectie en beoordeling van managers.

Om de beste kandidaten te interesseren, moeten organisaties zorgvuldig naar hun advertentieteksten kijken, stelt Prof. Dr. Claudia Peus die het onderzoeksteam leidde.
Dat betekent niet dat HR simpelweg alle ‘mannelijk klinkende’ woorden uit de wervingsadvertentie moet schrappen. ‘Maar door een evenwichtig profiel te maken, met aandacht voor de bewoording, bestaat de kans dat er meer geschikte vrouwelijke kandidaten solliciteren, die anders van sollicitatie zouden afzien. Want ondanks alle maatschappelijke veranderingen, blijken stereotypen bijzonder hardnekkig’, aldus professor Peus.

Als vrouwen twijfelen, solliciteren ze niet
De onderzoekers vonden dat de bewoording van personeelsadvertenties een belangrijke factor is bij de werving van vrouwen. Want als zij na het lezen van de advertentie eraan twijfelen of ze geschikt zijn voor de functie, zien ze ervan af om te solliciteren. Dat doen zij ook wanneer zij op managementniveau functioneren. Verder zetten vrouwen eerder kanttekeningen bij hun eigen leiderschapskwaliteiten, terwijl mannen daar veel minder last van hebben.

HANDIG: Checklist Wervingsadvertentie

Mannen die betwijfelen of ze geschikt zijn, wagen gewoon de gok en solliciteren toch. Gevolg is dat op een advertentie veel meer mannen solliciteren dan vrouwen. Ook de mannen die er diep van binnen aan twijfelen of ze wel geschikt zijn voor de geadverteerde functie. De paar vrouwen die wel solliciteren zijn over het algemeen wel zeker van hun geschiktheid.

Deze woorden schrikken vrouwen af
Voor hun onderzoek lieten de wetenschappers aan 260 proefpersonen fictieve vacatureteksten lezen. Daarin stond dat kandidaten een trainingsprogramma zouden doorlopen voor potentiële managementfuncties. Als in de wervingsadvertentie allerlei mannelijke eigenschappen werden genoemd, vonden vrouwen de functie minder aantrekkelijk en waren zij ook minder geneigd om te solliciteren.

In het overzicht hieronder plaatst Personeelsnet de woorden die effect hebben op de bereidheid van vrouwen om te solliciteren, in een schema.

Opletten met ‘mannelijke’ woorden in wervingsadvertenties die drempels voor vrouwen opwerpen

Woorden die vrouwen afschrikken

Woorden die vrouwen aanmoedigen

Vastberaden

Toegewijd

Assertief

Verantwoordelijk

Onafhankelijk

Plichtsgetrouw en gewetensvol

Analytisch

Sociaal

Vrouwen voelen zich dus ongemakkelijk bij woorden die zij associëren met mannelijke stereotypen. Dat zijn bijvoorbeeld termen als ‘vastberaden’, of ‘assertief’. Maar er zijn ook 'vrouwelijke' woorden als 'sociaal' en 'gewetensvol', die vrouwen aantrekkelijk vinden. Voor mannen maakt de bewoording niets uit: zij solliciteren zowel op de meer ‘mannelijk’ geformuleerde wervingsadvertenties, als op de meer ‘vrouwelijke’.

Vrouwen schatten eigen leiderschapskwaliteiten lager in
De wetenschappers toonden ook aan dat traditionele oordelen nog stevig verankerd zijn in de hoofden van mensen. Samen met de New York University werden 600 Amerikaanse mannen en vrouwen gevraagd naar hun mening over managementcapaciteiten. De respondenten van beide geslachten, vonden vrouwen en mannen even competent, productief en efficiënt.

Maar dat oordeel veranderde als het op leiderschapskwaliteiten aankwam. Want zowel mannen als vrouwen schatten de leiderschapsvaardigheden van mannen hoger in. Bovendien geloofden vrouwen dat zijzelf, en andere vrouwen, gemiddeld minder capabel zijn als leider dan mannen.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?